Μια από τις πιο διάσημες μυθιστοριογράφους, της οποίας τα έργα χαρακτηρίζονται από μια λεπτή ειρωνεία και κριτική της παρηκμασμένης κοινωνίας στην οποία βίωνε. Κοντινό στην μοναδική συγγραφέα του ‘Υπερηφάνεια και Προκατάληψη’, Τζέιν Όστεν.

Γεννήθηκε στις 16 Δεκεμβρίου του 1775 στο Στίβεντον του Χαμσάιρ και οι γονείς της ήταν ευυπόληπτα μέλη της κοινωνίας. Τα παιδιά της οικογένειας μορφώθηκαν, ενώ ταυτόχρονα οι γονείς τους προσπάθησαν να τους καλλιεργήσουν την κριτική, αλλά και δημιουργική τους πλευρά. Ο πατέρας της νεαρής Τζέιν την παρότρυνε από μικρή να διαβάζει χρησιμοποιώντας την πλούσια βιβλιοθήκη του.

Με το πέρασμα των ετών η Τζέιν ήρθε ιδιαίτερα κοντά με τον πατέρα της αλλά και με την μεγαλύτερη αδερφή της, Κασσάνδρα. Με σκοπό τα κορίτσια να λάβουν όσον το δυνατόν καλύτερη μόρφωση οδηγούνται σε οικοτροφείο. Το ίδιο χρονικό διάστημα η Κασσάνδρα αρρωσταίνει από τύφο και η  Τζέιν εμφανίζει επιφανειακά τα συμπτώματα. Λίγο αργότερα, λόγω οικονομικών προβλημάτων, εγκαταλείπουν το οικοτοφείο και επιστρέφουν στο πατρικό τους.

Συγγραφικό έργο

Τη δεκαετία του 1790 κατά την διάρκεια της εφηβείας της ξεκινά να γράφει το μυθιστόρημα ‘Love and Friendship’ μια παρωδία ερωτικών γραμμάτων. Την επόμενη χρονιά ακολούθησε το ‘The History of England…’ μια παρωδία ιστορικών κειμένων το οποίο περιείχε σχέδια της αδερφής της.

Η Τζέιν πέρασε σχεδόν ολή την ενήλικη ζωή της στο σπίτι βοηθώντας στο σπίτι, παίζοντας πιάνο, πηγαίνοντας στην εκκλησία και αναπτύσσοντας κοινωνικές σχέσεις με τους γείτονες. Το συγγραφικό της έργο συνεχίστηκε και σειρά είχε ένα πιο φιλόδοξο εγχείρημα το ‘Lady Susan’ το οποίο σκιαγραφεί μια όμορφη γυναίκα, η οποία χρησιμοποιεί την γοητεία, τη σεξουαλικότητα και την εξυπνάδα της, για να καταφέρει αυτό που θέλει. Ακολούθησε ένα από τα πιο σημαντικά της έργα το ‘Elinor and Marianne’ το οποίο τελικά εκδόθηκε με τον τίτλο ‘Sense and Sensibility’. Ξεκίνησε να γράφει προσχέδια του ‘First Impressions’ το οποίο αργότερα κυκλοφόρησε ως ‘Pride and Prejudice’ και του ‘Susan’ που αργότερα κυκλοφόρησε ως ‘Northanger Abbey’.

To 1801 μετακομίζει στο Bath με τον πατέρα, την μητέρα και την αδελφή της. Το 1805 ο πατέρας της πεθαίνει και η οικογένεια αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα. Στην ηλικία των 30 αρχίζει να εκδίδει τα έργα της ανώνυμα, και το διάστημα 1811-16 είχε κυκλοφορήσει με ψευδώνυμο τα ‘Sense and Sensibility’, ‘Pride and Prejudice’, ‘Mansfield Park’ και ‘Emma’.

Κληρονομιά

Το 1816 στην ηλικία των 41 αρρώστησε από τη λεγόμενη νόσο του Άντισον. Έκανε υπεράνθρωπες προσπάθειες να συνεχίσει το συγγραφικό της έργο, ξεκινώντας με ένα νέο μυθιστόρημα το ‘The Brothers’ το οποίο εκδόθηκε μετά τον θάνατο της με το όνομα ‘Sanditon’. Ένα ακόμη έργο που εκδόθηκε μετά τον θάνατο της ήταν και το ‘Persuasion’. Η κατάσταση της υγείας της έγινε χειρότερη με αποτέλεσμα να πεθάνει στις 18 Ιουλίου του 1817 στο Γουιντσέστερ.

Η αξία του συγγραφικού της έργου αναγνωρίσθηκε μετά τον θάνατο της. Ο ανηψιός της κοινοποιήσε ότι η Τζέιν Όστιν κρυβόταν πίσω από τα διάσημα μυθιστορήματα.

© Dan Kitwood / Getty Images / Ideal Image

Σήμερα η Τζέιν Όστεν θεωρείται μια από τις πιο σημαντικές συγγραφείς στην ιστορία της Αγγλίας και χαίρει εκτίμησης ακαδημαϊκών αλλά και αναγνωστών. Το 2002 σε μια δημοσκόπηση του BBC βρέθηκε στο νούμερο 70 με τους ‘Πιο Διάσημους Βρετανούς Όλων των Εποχών’.

Τα έργα της και η ζωή της έχουν αποτελέσει αντικείμενο πολλών κινηματογραφικών ταινιών και τηλεοπτικών σειρών.

Αποφθέγματα

– ‘Δεν υπάρχει καμιά ευχαρίστηση σαν εκείνη που σου προσφέρουν τα βιβλία. Όλα τα άλλα σε κουράζουν. Όταν ζήσω σε δικό μου σπίτι, θα είμαι πραγματικά δυστυχισμένη εάν δεν έχω μια τέλεια βιβλιοθήκη.

– ‘Ήμουν ήσυχη, μα όχι τυφλή’.

– ‘Αν σ’ αγαπούσα λιγότερο, θα μπορούσα ίσως να μιλώ γι’ αυτό περισσότερο’.

– ‘Η φαντασία της γυναίκας είναι πολύ γρήγορη. Περνάει αστραπιαία από το θαυμασμό στην αγάπη, από την αγάπη στο γάμο’.

– ‘Ο εγωισμός πρέπει πάντα να συγχωρείται, ξέρετε, επειδή δεν υπάρχει ελπίδα θεραπείας’.

– ‘Κάθε άνθρωπος είναι περικυκλωμένος από μια γειτονιά εθελοντών κατασκόπων’.

– ‘Δεν θέλω οι άνθρωποι να είναι καλόβολοι, γιατί έτσι γλιτώνω από τον κόπο να τους συμπαθήσω’.

– ‘Μια γυναίκα που έχει άντρα είναι πάντα πιο καλόβολη από μια γυναίκα που δεν έχει. Είναι ικανοποιημένη από τον εαυτό της. Δεν έχει πια έγνοιες και νοιώθει πως μπορεί να χρησιμοποιήσει τα θέλγητρά της χωρίς να προκαλεί υποψίες για τις προθέσεις της’.

– ‘Αυτοί που δεν παραπονιούνται, δεν τους λυπούνται ποτέ’.

– ‘Ήμουν εγωίστρια σε όλη μου τη ζωή, αλλά μόνο στην πράξη, δεν ήταν θέμα αρχής’.

– ‘Θα μπορούσα εύκολα να συγχωρήσω την περηφάνια του, αν δεν είχε συντρίψει τη δική μου’.

– ‘Πόσο γρήγορα βρίσκουμε τους λόγους για να δικαιολογούμε ό,τι μας αρέσει!’

– ‘Η ματαιοδοξία, όταν δουλεύει σε ένα αδύναμο μυαλό, δημιουργεί προβλήματα κάθε είδους’.

– ‘Στον έρωτα είμαστε όλοι ανόητοι’.

– ‘Ήταν ίσως μια από αυτές τις περιπτώσεις που η συμβουλή ήταν κακή ή καλή ανάλογα πώς αποφασίζει το γεγονός’.


Διαβάστε επίσης: Λουντοβίκο Εϊνάουντι: Κοντινό στον σπουδαίο Ιταλό πιανίστα και συνθέτη