Aν υπάρχει ένα στυλ γυαλιών ηλίου που ταιριάζει σχεδόν σε όλα τα σχήματα προσώπου, δείχνει πάντα cool και μπορεί να φορεθεί με τα πάντα, αυτό είναι τα aviator.
Αναπτύχθηκαν από την Bausch & Lomb, την εταιρεία που ιδρύθηκε στη Νέα Υόρκη το 1863 από τον Γερμανό μετανάστη John Jacob Bausch και τον Αμερικανό χρηματοδότη του, Henry Lomb. Η εταιρεία ειδικεύτηκε στην εισαγωγή και κατασκευή γυαλιών, μικροσκοπίων, κιαλιών και τηλεσκοπίων, ενώ σύντομα επεκτάθηκε και σε φωτογραφικούς φακούς. Με την άφιξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Bausch & Lomb επωφελήθηκε από την αυξανόμενη ζήτηση για οπτικά στρατιωτικά όργανα.
Έχοντας γίνει έμπιστος προμηθευτής στις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου, η Bausch & Lomb ήταν η εταιρεία που προτιμήθηκε από τις Αμερικανικές Δυνάμεις την δεκαετία του 1930, όταν οι πιλότοι ζήτησαν γυαλιά που να λειτουργούν ως ασπίδα ενάντια στην όραση τους από τις επιβλαβείς ακτίνες του ηλίου που συναντά κανείς κατά τη διάρκεια των μεγάλων αποστάσεων. Η εταιρεία δημιούργησε σκούρα πράσινα, με πλαστικό πλαίσιο γυαλιά ηλίου, τα οποία είχαν ως σχήμα το δάκρυ, με σκοπό να προστατεύουν από τα ηλιακά εγκαύματα τις περιοχές του προσώπου του πιλότου που δεν καλύπτονταν από το κράνος και τη μάσκα. Τα γυαλιά πήραν την ονομασία «Anti-Glare».
Το επόμενο έτος, και συγκεκριμένα το 1937, ξεκίνησαν οι επαναλήψεις των εν λόγω γυαλιών ηλίου τύπου «Aviator», ενώ το «Anti-Glare» αντικαταστάθηκε από το πιασάρικο brand-name «Ray-Ban» όταν το προϊόν διατέθηκε στο ευρύ κοινό. Ένας θρύλος γεννήθηκε…
Τα γυαλιά ηλίου, απόλυτα ανήκουστα μέχρι τη δεκαετία του 1920, άρχισαν να πωλούνται μαζικά και να φτάνουν τα 20 εκατομμύρια ζεύγη σε πωλήσεις ετησίως στις ΗΠΑ μέχρι το 1938 – πολλά από αυτά κατασκευάστηκαν με το εμπορικό σήμα της Ray-Ban. Με την άμεση αναπρόκριση του κοινού στα Aviator, κυκλοφόρησαν σύντομα παραλλαγές με στόχο τους κυνηγούς (the Outdoorsman) και τους σκοπευτές (the Shooter, όμοιο με το Outdoorsman που είναι εξοπλισμένο με το κοκαλάκι που ενώνει τους φακούς, αλλά διαθέτει και μια στρογγυλή τρύπα στο κέντρο, εμπνευσμένη από τα θρυλικά γυαλιά της αεροπορίας). Οι φακοί διαβάθμισης αναπτύχθηκαν από την Ray-Ban για να επιτρέψουν στους πιλότους να μπλοκάρουν το φως του ήλιου χωρίς να χάσουν την οπτική επαφή με τον πίνακα των οργάνων του αεροσκάφους και φυσικά μπορούσαν εύκολα να χρησιμοποιηθούν για τον ίδιο σκοπό από τους οδηγούς αυτοκινήτων.
Κατά την διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, η δημοφιλία των Ray-Ban ανέβηκε ακόμη περισσότερο. Η εικόνα του Στρατηγού Douglas MacArthur να προσγειώνεται σε μια παραλία των Φιλιππίνων, φορώντας ένα ζευγάρι Aviator ταυτίστηκε με τα νικηφόρα προμηνύματα του καταστροφικότερου πολέμου που γνώρισε η ανθρωπότητα.
Δεκαετίες αργότερα η δημοφιλία των aviators αυξήθηξε κατακόρυφα, όταν φορέθηκαν από τον Τομ Κρουζ, αλλά και τον Βαλ Κίλμερ στην ταινία “Top Gun” του 1986. Από τότε, το συγκεκριμένο στυλ γυαλιών ηλίου έγινε συνώνυμο με την αμερικανική κουλτούρα και οδήγησε στην αύξηση των πωλήσεων της μάρκας κατά 40%.
Πριν δύο χρόνια, ο Τομ Κρουζ επέστρεψε ως Πιτ “Μάβερικ” Μίτσελ, φορώντας ακόμα μία φορά τα γυαλιά ηλίου που ταυτίστηκαν με τον χαρακτήρα του πριν 36 χρόνια και συνεχίζουν ακόμα και σήμερα να είναι η επιλογή των περισσοτέρων αντρών.
Διαβάστε επίσης: “Top Gun: Maverick”: Ο Τομ Κρουζ φοράει το “θρυλικό” ρολόι που είδαμε στην πρώτη ταινία