Από τα πρώτα χρόνια της μόδας μέχρι σήμερα, η κοινωνία συχνά χαρακτηρίζει συγκεκριμένα ρούχα ως “αλητεία” ή “αποκλίνουσα” ένδυση. Τα ρούχα που υιοθετούνται από νεανικές ή περιθωριακές κουλτούρες αποκτούν συχνά αρνητική φήμη, καθώς θεωρούνται προκλητικά, επαναστατικά ή επικίνδυνα για τις κοινωνικές νόρμες. Κάθε δεκαετία έχει τις δικές της τάσεις που στιγματίστηκαν και απορρίφθηκαν από τις κυρίαρχες κοινωνικές ομάδες, καθώς θεωρήθηκαν συμβολισμοί κοινωνικής αμφισβήτησης και αλητείας. Ας δούμε πώς η κοινωνία κάθε εποχής στιγματίσε συγκεκριμένα στυλ ως αλητεία.
Δεκαετία του 1950
Η δεκαετία του 1950 ήταν η εποχή όπου τα δερμάτινα μπουφάν και τα τζιν παντελόνια έγιναν σύμβολα της νεανικής επανάστασης. Τα νεανικά κινήματα, όπως οι “greasers” στις Ηνωμένες Πολιτείες, αγκάλιασαν αυτό το στυλ, το οποίο σχετιζόταν με την κουλτούρα των μοτοσικλετιστών και των συμμοριών. Τα δερμάτινα μπουφάν, συχνά σε συνδυασμό με λευκά t-shirts και τζιν, ταυτίστηκαν με τον χαρακτήρα του “κακού παιδιού” και έγιναν συνώνυμα της αλητείας και της αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Ταινίες όπως το “The Wild One” με τον Μάρλον Μπράντο και το “Rebel Without a Cause” με τον Τζέιμς Ντιν κατέγραψαν την εικόνα αυτή, ενισχύοντας τον αρνητικό συμβολισμό των ρούχων.
Δεκαετία του 1960
Η δεκαετία του 1960 έφερε το κίνημα των χίπις, μια αντικουλτούρα που αντιτάχθηκε στον πόλεμο του Βιετνάμ και στον καταναλωτισμό. Οι χίπις φορούσαν ρούχα φτιαγμένα από φυσικά υλικά, συχνά λινά και βαμβακερά, με μακριά, φαρδιά παντελόνια και ξεφτισμένα τζιν. Αυτά τα ρούχα θεωρήθηκαν ακατάστατα και αντικομφορμιστικά, και συνδέθηκαν με τη χρήση ναρκωτικών και τον αντιπολεμικό ακτιβισμό. Η άρνηση των χίπις να ακολουθήσουν τις παραδοσιακές ενδυματολογικές νόρμες τους έθεσε στο περιθώριο, ενώ η κοινωνία στιγματίσε τα ρούχα τους ως σημάδι αλητείας και περιφρόνησης των κοινωνικών κανόνων.
Δεκαετία του 1970
Η δεκαετία του 1970 έφερε το πανκ κίνημα, το οποίο σήμανε μια νέα μορφή αντίδρασης προς το κοινωνικό κατεστημένο. Οι πανκ ενσωμάτωσαν έντονα χρώματα, σκισμένα ρούχα, δερμάτινες ζώνες με καρφιά και εκκεντρικά αξεσουάρ, όπως παραμάνες και αλυσίδες. Το συγκεκριμένο στυλ, με επιρροές από τους Ramones και τους Sex Pistols, συχνά στιγματίστηκε ως “αλητεία” από την κυρίαρχη κοινωνία, καθώς συνδέθηκε με τη βία, την αναρχία και τη ριζοσπαστική απόρριψη των κοινωνικών και πολιτικών δομών.
Δεκαετία του 1980
Στη δεκαετία του 1980, το κίνημα της hip-hop μουσικής και κουλτούρας έγινε κυρίαρχο στους δρόμους της Νέας Υόρκης και άλλων μεγάλων πόλεων. Τα ρούχα που συνδέθηκαν με αυτό το στυλ ήταν φαρδιές φόρμες, sneakers και μπλούζες με μεγάλα logo, τα οποία αρχικά συνδέθηκαν με την κουλτούρα του δρόμου και τις μειονότητες. Οι φαρδιές φόρμες και τα καπέλα γυρισμένα προς τα πίσω στιγματίστηκαν από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ως “ρούχα των γκάνγκστερ”, ενισχύοντας την αντίληψη ότι αυτοί που τα φορούν είναι εν δυνάμει εγκληματίες.
Δεκαετία του 1990
Η δεκαετία του 1990 έφερε το κίνημα της grunge, με συγκροτήματα όπως οι Nirvana και Pearl Jam να ηγούνται της μόδας. Το grunge στυλ χαρακτηριζόταν από φαρδιά, ξεθωριασμένα τζιν, καρό πουκάμισα και φθαρμένα αθλητικά παπούτσια. Αυτά τα ρούχα αποτυπώνουν μια στάση περιφρόνησης προς την κοινωνική ευταξία, ενώ θεωρήθηκαν σημάδια αδιαφορίας και αλητείας από πολλούς. Το “άπλυτο” και “ακατάστατο” look προκάλεσε αντιδράσεις από την κυρίαρχη κουλτούρα, που το συνέδεσε με την παρακμή και τον κυνισμό της νεολαίας.
Δεκαετία του 2000
Τη δεκαετία του 2000, το στυλ των σκέιτερς και των χιπ χοπ καλλιτεχνών επηρέασε βαθιά τη νεολαία. Τα φαρδιά παντελόνια (“baggy”), οι μεγάλοι λαιμοί και τα υπερμεγέθη t-shirts συνδέθηκαν με το χιπ χοπ κίνημα και τον “skater” τρόπο ζωής. Παρόλο που το στυλ αυτό έγινε αποδεκτό από τη νεολαία, θεωρήθηκε “αλητεία” από την κοινωνία, ειδικά σε πιο συντηρητικές περιοχές, λόγω της σύνδεσής του με τη χρήση ναρκωτικών, τις συμμορίες και τη “διάθεση εξέγερσης”.
2010 και μετά
Στη σύγχρονη εποχή, τα hoodies έχουν αποκτήσει ένα ισχυρό κοινωνικό φορτίο. Συχνά συνδέονται με νεανικές υποκουλτούρες, ειδικά στις πόλεις, και σε πολλές περιπτώσεις στιγματίζονται ως ενδυμασία των “κακοποιών”. Το ρούχο αυτό, παρότι είναι κοινό και άνετο, στιγματίζεται σε ορισμένα κοινωνικά στρώματα ως αλητεία και εγκληματική πρόθεση.
Διαβάστε επίσης: Grunge: Το κίνημα χωρίς ταξικούς όρους που αγνόησε την μόδα