Ιδιοφυής, μεγαλομανής, συμπλεγματικός, προκλητικός και ένας ζωγράφος που σημάδεψε καλλιτεχνικά τον 20ο αιώνα. Ο λόγος για τον Σαλβαντόρ Νταλί, έναν από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες όλων των εποχών και μία από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες της ιστορίας.

Ο Νταλί γεννήθηκε στις 11 Μαίου του 1904 στην πόλη Φιγκέρες της Ισπανίας και ανήκε σε μια οικονομικά ευκατάστατη οικογένεια. Σε νεαρή ηλικία ασχολήθηκε με την τέχνη, πράγμα που τον οδήγησε στην Ακαδημία της Μαδρίτης. Στην εξέταση του μαθήματος της Ιστορία της Τέχνης, ο Νταλί αναφερόμενος στους τρεις εξεταστές, είχε πει: “Λυπάμαι πολύ, αλλά είμαι απείρως πιο έξυπνος από αυτούς τους τρεις καθηγητές και γι’ αυτό αρνούμαι να εξεταστώ από αυτούς. Γνωρίζω το θέμα πάρα πολύ καλά”.

Τη δεκαετία του 1920 πηγαίνει στο Παρίσι όπου και συναναστρέφεται με καλλιτέχνες όπως ο Πικάσο, Μαγκρίτ και Μιρό και εκεί ασπάζεται τον Σουρεαλισμό. Ο Νταλί είναι ιδιαίτερα γνωστός για το έργο του “The Persistence of Memory” (Η επιμονή της μνήμης) στο οποίο απεικονίζονται λιωμένα ρολόγια σ’ ένα άγριο τοπίο. Η άνοδος του Φράνκο στην εξουσία και η υποστήριξη του από τον Νταλί, οδήγησαν στην απομάκρυνση του από το Σουρεαλιστικό κίνημα.

Ο Φράνκο δεν ήταν ο μόνος δικτάτορας που είχε κερδίσει την προσοχή του Νταλί. Είχε ένα “βίτσιο” και με τον Αδόλφο Χίτλερ. Ισχυριζόταν ότι ο Ναζί δικτάτορας τον “άναβε” και ότι τον ονειρευόταν με τον ίδιο τρόπο που οι άντρες ονειρεύονται τις γυναίκες. Ήταν ένα άνθρωπος που πολλές φορές έλεγε διάφορα για να σοκάρει, ωστόσο ο ίδιος δεν φαινόταν να έχει ιδιαίτερο πρόβλημα με όσα έκανε ο Χίτλερ στη Γερμανία.

@ Bettmann / Getty Images / Ideal Image

Η ερωτική του ζωή ήταν επίσης αμφιλεγόμενη. Ήταν ερωτευμένος με την Ρωσίδα Έλενα Ιβάνοβνα Ντιακόνοβα, γνωστή ως Γκαλά, η οποία ήταν παντρεμένη με τον καλύτερο του φίλο και ποιητή Πολ Ελυάρ. Αυτό βέβαια δεν εμπόδισε τον Νταλί να την “κλέψει” από αυτόν και να την κάνει γυναίκα του. Οι δυο τους είχαν έντονη σεξουαλική δραστηριότητα, και μάλιστα διοργάνωναν τακτικά όργια προσκαλώντας σε αυτά διασημότητες και καλλιτέχνες.

Η Γκαλά υπήρξε η μούσα του και στις αρχές της δεκαετίας του ‘30, ο Νταλί άρχισε να υπογράφει τους πίνακές του με τα ονόματα και των δύο, καθώς όπως έλεγε “κυρίως με το αίμα σου, Γκαλά, βάφω τους πίνακές μου”. Μετά τον θάνατό της, ο Νταλί έπεσε σε κατάθλιψη και αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει. Τελικά πέθανε από καρδιακό επεισόδιο στις 23 Ιανουαρίου του 1989 στην πόλη που γεννήθηκε.

Αποφθέγματα

– ‘Μη φοβάστε την τελειότητα. Δεν θα την πετύχετε ποτέ.’

– ‘Το θερμόμετρο της επιτυχίας είναι ο φθόνος των ανίκανων.’

– ‘Ευφυΐα χωρίς φιλοδοξία είναι πουλί χωρίς φτερά.’

– ‘Κάθε πρωί, μόλις ξυπνάω έχω μια εμπειρία υπέρτατης ευχαρίστησης, όταν συνειδητοποιώ ότι είμαι ο Σαλβαντόρ Νταλί.’

– ‘Κάθε συμμετοχή σημαίνει τη γέννηση μιας ανάμνησης.’

– ‘Η τέλεια γυναίκα είναι αλαζονική αλλά όχι υπερβολικά ωραία. Πρέπει να είναι σκλάβα των ρούχων της και των κοσμημάτων της.’

– ‘Στα έξι μου ήθελα να γίνω μάγειρας. Στα εφτά μου, Ναπολέων Και η φιλοδοξία μου μεγαλώνει συνεχώς από τότε.’

– ‘Ένα βράδυ κάθισα την ασχήμια στα γόνατά μου. Και σχεδόν αμέσως τη βαρέθηκα.’

– ‘Η ζωγραφική είναι ένα απειροελάχιστο κομμάτι της προσωπικότητάς μου.’

– ‘Θα γίνω μια ιδιοφυΐα και ο κόσμος θα με θαυμάζει. Ίσως θα είμαι περιφρονημένος και ακατανόητος, αλλά θα είμαι μια ιδιοφυΐα, μια μεγάλη ιδιοφυΐα, διότι είμαι σίγουρος γι’ αυτό.’

– ‘Πολλοί άνθρωποι δε φτάνουν τα ογδόντα, γιατί προσπαθούν για πάρα πολύ καιρό να μείνουν στα σαράντα.’

– ‘Η Ρωσική Επανάσταση είναι η Γαλλική Επανάσταση που άργησε να φτάσει, λόγω του κρύου.’

– ‘Το κακό γούστο είναι δημιουργικό. Πρόκειται για την κυριαρχία της βιολογίας επί της εξυπνάδας.’

– ‘Δεν μπορείτε να με αποβάλλετε από το σουρεαλιστικό κίνημα, γιατί εγώ είμαι ο Σουρεαλισμός!’

– ‘Το μοναδικό, από το οποίο ο κόσμος δε θα κουραστεί ποτέ, είναι η υπερβολή.’


Διαβάστε επίσης: 20 πράγματα που μας έμαθε για την ζωή ο ιδιοφυής Ζαν-Πολ Σαρτρ