‘Η σιωπή δεν κάνει λάθη’| Τζορτζ Μπέρναρντ Σω

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ο Τζορτζ Μπέρναρντ Σω ήταν θεατρικός συγγραφέας, δοκιμιογράφος αλλά και μουσικός κριτικός με χαρακτηριστικό ριζοσπαστικό πνέυμα που συχνά προκαλούσε αντιδράσεις. Γνωστός για τα έργα ‘Η Αγία Ιωάννα’, ‘Το Επάγγελμα της κυρίας Γουώρεν’ και ο ‘Πυγμαλίων.

Λίγα λόγια και τα πιο σημαντικά αποφθέγματα του μοναδικού συγγραφεά που έχει τιμηθεί με Νόμπελ Λογοτεχνίας (1925) και Όσκαρ (1938).

Nεανικά χρόνια

Γεννήθηκε στις 26 Ιουλίου 1856 στο Δουβλίνο και ήταν το τρίτο και τελευταίο παιδί της οικογένειας. Σε νεαρή ηλικία ξεκίνησε να ανακαλύπτει τον συναρπαστικό κόσμο των γραμμάτων και των τεχνών, με την μητέρα του να τον ξεναγεί στην Εθνική Πινακοθήκη της Ιρλανδίας. Το 1872 η μητέρα του Σω εγκαταλείπει τον σύζυγο της παίρνοντας τα τρία της παιδιά στο Λονδίνο, ενώ στο μεσοδιάστημα η μια του αδερφή πεθαίνει.

Τέσσερα χρόνια αργότερα ο νεαρός Σω αποφασίζει ότι θέλει να γίνει συγγραφέας. Η οικογένεια δυσκολευόταν οικονομικά, η μητέρα του όμως έκανε τα πάντα για να στηρίξει το γιο της, που συνήθιζε να περνά το χρόνο του στο αναγνωστήριο του Βρετανικού Μουσείου, δουλεύοντας πάνω στα πρώτα του μυθιστορήματα.

Συγγραφική αρχή

Η συγγραφή των μυθιστορημάτων του αποδείχθηκε παταγώδης αποτυχία με τους εκδότες να τα απορρίπτουν συνεχώς. Ο Σω σύντομα έστρεψε το ενδιαφέρον του στην πολιτική αλλά και στις δράσεις των Βρετανών διανοούμενων. Το 1884 γίνεται μέλος της Fabian Society, μιας σοσιαλιστικής οργάνωσης που στόχος της ήταν η μεταμόρφωση της Αγγλίας σ’ ένα πιο πολιτικό και πνευματικό κέντρο. Ο Σω δεν άργησε να γίνει ενεργό μέλος και λίγο αργότερα έγραψε ένα διάσημο κείμενο το οποίο εκδόθηκε από την οργάνωση (Fabian Essays in Socialism, 1889).

Ένα χρόνο αργότερα ξεκινά να γράφει θεατρικές κριτικές σε μορφή βιβλίου και κατάφερε να δημιουργήσει το 1895 το Saturday Review. Αυτό το διάστημα ξεκίνησε να γράφει τα δικά του θεατρικά έργα.

Θεατρικός συγγραφέας

Τα πρώτα θεατρικά του έργα εκδόθηκαν σε τόμους με τίτλο ‘Plays Unpleasant’ (περιείχε τα έργα: ‘Widowers’ Houses’, ‘The Philanderer and Mrs. Warren’s Profession’) και ‘Plays Pleasant’ (περιείχε τα έργα: ‘Arms and the Man’, ‘Candida’, ‘The Man of Destiny and You Never Can Tell’.) Επηρεαζόμενος από την Fabian Society στα έργα του εντοπίζονται υγιείς δόσεις κοινωνικής κριτικής. Τα παραπάνω θεατρικά έργα δεν είναι αυτά για τα οποία θυμόμαστε τον Σω σήμερα, αλλά αποτέλεσαν τη βάση για την λαμπρή καριέρα που ακολούθησε.

Συγγραφική Επιτυχία

Στο τέλος του 19ου αιώνα ο Σω ξεκίνησε με το ‘Caesar and Cleopatra’ (1898) και το λαμπρό συγγραφικό του ύφος βρήκε επιτέλους το δρόμο του. Το 1903 ακολούθησε το ‘Man and Superman’, στο οποίο η τρίτη σκηνή αποδείχθηκε σπουδαία. Τα έργα ‘Major Barbara’ (1905), ‘The Doctor’s Dilemma’ (1906), ‘Pygmalion’ (1912), ‘Androcles and the Lion’ (1912) και ‘Saint Joan’, καθιέρωσαν τον Σω ως τον πιο σημαντικό δραματουργό της γενιάς του. Το 1925 τιμάται με Νόμπελ Λογοτεχνίας.

Ο ‘Πυγμαλίων’ ένα από τα πιο σημαντικά έργα του, μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη το 1938, εξασφαλίζοντας το βραβείο Όσκαρ καλύτερου σεναρίου. Η μεταφορά δε σταμάτησε εκεί, καθώς ακολούθησε και η σκηνή του Μπρόντγουει το 1956 με τους Rex Harrison και Julie Andrews και έπειτα ξανά η μεγάλη οθόνη , με τους Harrison και Audrey Hepburn (1964).

Ο διάσημος θεατρικός συγγραφέας πέθανε στα 94 του χρόνια, ενώ δούλευε ακόμα ένα θεατρικό έργο.

Αποφθέγματα

– Το να μπορείς να αντέχεις τη μοναξιά και, επιπλέον, να την απολαμβάνεις, είναι μεγάλο προσόν.

– Η τιμωρία του ψεύτη δεν είναι ότι δεν τον πιστεύουν, αλλά ότι αυτός δεν μπορεί να πιστέψει κανέναν.

– Η σεξουαλική σχέση δεν είναι μια προσωπική σχέση. Μπορεί να είναι ασυγκράτητη και παθιασμένη ανάμεσα σε δύο πρόσωπα που δεν θα μπορούσαν να υποφέρουν ο ένας τον άλλο ούτε μια μέρα σε οποιαδήποτε άλλου είδους σχέση.

– Οι άνθρωποι που πάνε μπροστά σ’ αυτόν τον κόσμο, είναι αυτοί που σηκώνονται, αναζητούν τις συνθήκες που θέλουν, κι αν δεν τις βρουν, τις διαμορφώνουν μόνοι τους.

– Χορός είναι η κάθετη έκφραση οριζόντιων επιθυμιών.

– Ο έρωτας είναι μια όρεξη που, όπως όλες οι ορέξεις, καταστρέφεται τη στιγμή της ικανοποίησής της.

– Το γεγονός ότι ένας πιστός είναι πιο ευτυχισμένος από έναν άθεο, δεν είναι πιο αξιόπιστο από το γεγονός ότι ένας μεθυσμένος είναι πιο ευτυχισμένος από έναν ξεμέθυστο.

– Η ζωή δεν έχει να κάνει με το να βρεις τον εαυτό σου, αλλά με το να τον επινοήσεις.

– Ελευθερία σημαίνει υπευθυνότητα. Γι’ αυτό πολλοί άνθρωποι τη φοβούνται.

– Η σιωπή δεν κάνει λάθη.

– Είναι επικίνδυνο να είσαι ειλικρινής εκτός αν είσαι και ηλίθιος.

– Δεν έχουμε δικαίωμα να καταναλώνουμε την ευτυχία, όταν δεν την παράγουμε.

– Μερικοί άνθρωποι σκέφτονται τα πράγματα όπως είναι και ρωτάνε «γιατί». Εγώ τα ονειρεύομαι όπως θα ήθελα να είναι και σκέφτομαι «γιατί όχι».

– Η αιτία των διαζυγίων που αποδέχεται η κοινωνία είναι γελοία, μιάς και ο κακός χαρακτήρας είναι πολύ πιο σοβαρή αιτία από τη συζυγική απιστία.

– Πατριωτισμός είναι η πεποίθηση πως αυτή η χώρα είναι ανώτερη απ’ όλες τις άλλες, επειδή γεννήθηκες εσύ σ’ αυτή.

– Μια ζωή που αναλώθηκε σε λάθη είναι πολύ πιο αξιέπαινη και πολύ πιο χρήσιμη από μια ζωή που αναλώθηκε κάνοντας τίποτα.

– Ένας άντρας που έχει μυαλό και το ξέρει, μπορεί να νικήσει δέκα που δεν έχουν και δεν το ξέρουν.

– Διαθέτω το δώρο της παρατηρητικότητας που ονομάζεται κυνισμός από κάποιους που το στερούνται.

– Υπάρχουν δύο τραγωδίες στη ζωή: Η μία είναι η αποτυχία στην εκπλήρωση των επιθυμιών μας. Η άλλη είναι η εκπλήρωση όλων των επιθυμιών μας.

– Όταν κάποιος κάνει κάτι για το οποίο ντρέπεται, διακηρύσσει πως έκανε το καθήκον του.

– Το μητρικό ένστικτο κάνει τη γυναίκα να προτιμά το ένα δέκατο από έναν πρωτοκλασάτο άντρα, από την αποκλειστικότητα ενός άντρα τρίτης κατηγορίας.

– Αν μια γυναίκα είναι ωραία, μιλήστε της για την ομορφιά της. Αν είναι άσχημη, μιλήστε της για την ασχήμια των άλλων γυναικών.

– Αυτοί που δεν ξέρουν να ζουν, κάνουν καλά όταν πεθαίνουν.

– Η γυναίκα μοιάζει με τη θάλασσα. Σε παρασέρνει με τα θέλγητρά της, για να σε βάλει σε φουρτούνες.

– Η ζήλια είναι παράσιτο του έρωτα.

– Η ζωή είναι μια αρρώστια και η μόνη διαφορά ανάμεσα σ’ έναν άνθρωπο και σ’ έναν άλλο είναι το στάδιο της αρρώστιας στο οποίο καθένας τους βρίσκεται.

 

Share.

Comments are closed.