Παρά το γεγονός ότι θεωρείται ένας από τους καλύτερους ηθοποιούς της γενιάς του, ο Έντουαρντ Νόρτον είναι μια πολύπλοκη φιγούρα του Χόλιγουντ, που επαινέθηκε για το τεράστιο ταλέντο του και κατακρίθηκε για τον δύσκολο χαρακτήρα του. Εμφανίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 και μετά τις ερμηνείες του στο “Μαθήματα Αμερικάνικης Ιστορίας” και το “Fight Club”, πολλοί αναφέρθηκαν σε αυτόν ως τον “νέο Ρόμπερτ Ντε Νίρο”.
Γεννήθηκε στο Μέριλαντ των Ηνωμένων Πολιτειών, στις 18 Αυγούστου 1969. Από την ηλικία των 5 είχε αρχίσει να δίνει δείγματα καλλιτέχνη, και στα 8 είχε ήδη ξεκινήσει να λαμβάνει μέρος σε σχολικές παραστάσεις. Στα 15 του κέρδισε βραβείο υποκριτικής από τη συμμετοχή του σε παραστάσεις κατασκηνώσεων και όταν τέλειωσε το σχολείο, συνέχισε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο Γιέιλ, κάνοντας κωπηλασία και παραστάσεις στο πλαίσιο του Πανεπιστημίου, πλάι στον Πολ Τζιαμάτι και τον Ρον Λίβινγκστον.
Πήρε πτυχίο στις Τέχνες το 1991 και έπειτα εργάστηκε στην Οσάκα της Ιαπωνίας ως σύμβουλος στην εταιρία του παππού του, μαθαίνοντας φυσικά και γιαπωνέζικα, τα οποία μπορεί να εξασκήσει ακόμη και σήμερα.
Το 1996 κέρδισε την πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ και Χρυση Σφαίρα, μετά την εκπληκτική ερμηνεία του στην ταινία “Φόβος Ενστίκτου”, πλάι στον Ρίτσαρντ Γκιρ. Δύο χρόνια αργότερα, και για όσους ακόμα δεν τον είχαν ανακαλύψει, ο Νόρτον θα ξυρίσει κεφάλι του και θα πάρει μυικό όγκο για να υποδύθεί εναν νεοναζί, στα “Μαθήματα Αμερικάνικης Ιστορίας”. Η ταινία αυτή του χάρισε άλλη μια υποψηφιότητα για Όσκαρ και δεν άφηνε κανένα περιθώριο αμφισβήτησης σε κοινό και κριτικούς.
Το 1999 δεν υπήρχε κινηματογραφόφιλος που να μην τον είχε στη λίστα με τους αγαπημένους του ηθοποιούς, όταν βγήκε στη μεγάλη οθόνη στο πλευρό του Μπραντ Πιτ, στη αντισυμβατική ταινία του Ντέιβιντ Φίντσερ “Fight club”. Για να προετοιμαστεί για το χαρακτήρα που υποδύεται κάνει μαθήματα πάλης, μποξ και τάε κβον ντο, χάνει βάρος και κερδίζει τις εντυπώσεις του κοινού.
Το 2000 ο Νόρτον έκανε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με την ταινία “Πιστά Ερωτευμένοι”, στην οποία συμπρωταγωνίστησε με τον Μπεν Στίλερ. Η ιστορία της ταινίας αφορούσε ένα καθολικό ιερέα και ένα ραββίνο που ερωτεύονται την ίδια γυναίκα, ενώ έναν χρόνο αργότερα τον είδαμε στο “The Score, μαζί με τους Μάρλον Μπράντο και Ρόμπερτ Ντε Νίρο. Μαζί με την μνηστή του Σάλμα Χάγιεκ συμπρωταγωνίστησε το 2002 στο “Frida”, στο οποίο συμμετείχε και σαν σεναριογράφος.
Ακολούθησαν o “Κόκκινος Δράκος”, prequel του θρυλικού “Η Σιωπή των Αμνών” καθώς και η “25η Ώρα” του Σπάικ Λι, όπου ο Νόρτον υποδύεται τον καταδικασμένο έμπορο ναρκωτικών Μοντγκόμερι Μπρόγκαν, ο οποίος αναθεωρεί τη ζωή του τις τελευταίες 24 ώρες πριν μπει στη φυλακή για 7 χρόνια, κερδίζοντας τους κριτικούς.
Το 2003 είχε έναν μικρό ρόλο στο “Ληστεία Αλά Ιταλικά”. Όπως έγινε γνωστό αργότερα, συμμετείχε στη ταινία εξαιτίας της εταιρείας παραγωγής, στην οποία και κατά κάποιο τρόπο “χρωστούσε” αυτή τη χάρη. Το 2005 κέρδισε διθυραμβικές κριτικές υποδυόμενος τον βασιλιά της Ιερουσαλήμ στο “Βασίλειο των Ουρανών”, στο οποίο δεν εμφανίστηκε καθόλου με το πρόσωπο του ούτε υπήρχε στους τίτλους τέλους της ταινίας.
Έκανε μια σειρά επιλογών που σε κάνουν ν’ απορείς, αλλά τα τελευταία χρόνια, με την συμμετοχή του στις ταινίες “Grand Budapest Hotel” του Γουες Αντερσον και κυρίως με τον ρόλο του στο “Birdman” του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, μοιάζει να ξαναβρήκε τον παλιό καλό του εαυτό. Προσπαθεί να παίζει σε ταινίες που έχουν ενδιαφέρον και δύναμη, παρά τα λεγόμενα πολλών ότι δεν βγαίνουν καλές ταινίες πλέον.
Το ταλέντο του είναι απίστευτο, όμως η αλήθεια είναι ότι ο Εντουαρντ Νόρτον δεν εμφανίζεται συχνά στον κινηματογράφο, γεγονός που κάποιοι αποδίδουν στον δύσκολο χαρακτήρα του. Aυτό φυσικά δεν είναι αβάσιμη σκέψη , καθώς αν κοιτάξει κανείς για λίγο το ιστορικό αρκετών ταινιών στις οποίες ο Νόρτον έχει δουλέψει, θα δει πως το ταλέντο του να δυσκολεύει συνεργάτες του είναι εξίσου μεγάλο με το υποκριτικό του ταλέντο.
Ο Έντουαρντ Νόρτον ζει σήμερα στη Νέα Υόρκη, αφοσιωμένος στη δουλειά και την καριέρα του, δηλώνοντας, όμως, επανειλημμένα ότι δεν θέλει να παίξει το παιχνίδι των celebrities και του lifestyle που απορρέει από αυτούς, λέγοντας χαρακτηριστικά πως αν κάποια στιγμή δεν μπορεί να πάρει το μετρό λόγω διασημότητας, θα πάθει έμφραγμα.
Είχε πει… η φήμη μπορεί να σε διαφθείρει και πρέπει να προσέχεις πολύ για να αντισταθείς.
Διαβάστε επίσης: 12 μαθήματα ζωής από τον Μάικλ Κέιν