“Αναζητώντας τον Χαμένο Χρόνο”: Το αθάνατο έργο του Μαρσέλ Προυστ

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ο Μαρσέλ Προυστ είναι ένας από τους κορυφαίους λογοτέχνες του 20ου αιώνα, γνωστός για το “Αναζητώντας τον Χαμένο Χρόνο”, ένα από τα καλύτερα μυθιστορήματα όλων των εποχών. Το έργο του, ένα ημιαυτοβιογραφικό αλληγορικό μυθιστόρημα έκτασης 3.200 σελίδων, είναι μια εξονυχιστική εξερεύνηση της μνήμης, του χρόνου και της ανθρώπινης εμπειρίας.

Με αφορμή την επέτειο του θανάτου του, εξετάζουμε τη ζωή, την επιρροή και το αθάνατο έργο του, που εξακολουθεί να επηρεάζει τη λογοτεχνία και τη φιλοσοφία.

Η ζωή του Προυστ

© Hulton Archive / Getty Images / Ideal Image

Γεννημένος στο Παρίσι σε μια εύπορη οικογένεια, ο Προυστ από μικρή ηλικία αντιμετώπισε προβλήματα υγείας, τα οποία τον ανάγκασαν να ζήσει έναν απομονωμένο και στοχαστικό βίο. Η εξαιρετική του μόρφωση και η αγάπη του για τη λογοτεχνία και την τέχνη τον ώθησαν να ασχοληθεί με το γράψιμο.

Ο θάνατος της μητέρας του το 1905 αποτέλεσε σημείο καμπής στη ζωή του. Τότε ξεκίνησε να αφιερώνεται πλήρως στη συγγραφή του “Αναζητώντας τον Χαμένο Χρόνο”, ένα έργο που θα του έπαιρνε περισσότερα από δέκα χρόνια να ολοκληρώσει. Ο ίδιος, χωρίς να γνωρίζει ότι το βιβλίο του πρόκειται να γίνει έργο-σταθμός στην παγκόσμια λογοτεχνία, διακατεχόταν από μεγάλη ανασφάλεια για την τύχη του και λέγεται ότι πλήρωσε 660 γαλλικά φράγκα σε εφημερίδες της εποχής για την προώθηση του.

Το τέλος για το σπουδαίο συγγραφέα γράφτηκε στις 18 Νοεμβρίου του 1922 καθώς πεθαίνει από πνευμονία, έχοντας ήδη αναγνωριστεί και βραβευτεί για το έργο του.

Το έργο του Μαρσέλ Προυστ

Το “Αναζητώντας τον Χαμένο Χρόνο” (À la recherche du temps perdu) θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της λογοτεχνίας. Πρόκειται για έναν βαθιά προσωπικό στοχασμό πάνω στον χρόνο, τη μνήμη, την αγάπη, την τέχνη και την κοινωνία.

1. Δομή και στυλ

Το έργο αποτελείται από επτά τόμους. Οι τέσσερις πρώτοι τόμοι κυκλοφόρησαν ενόσω ο συγγραφέας ήταν εν ζωή και φέρουν τους τίτλους:

  • Από τη μεριά του Σουάν, σε τρία μέρη (Du côté de chez Swann, Grasset, Paris 1913)
  • Στον ίσκιο των ανθισμένων κοριτσιών, σε δύο μέρη (À l’ombre des jeunes filles en fleurs, NRF, Paris 1918)
  • Η μεριά του Γκερμάντ, σε δύο μέρη (Le Côté de Guermantes I et II, NRF, Paris 1921-1922)
  • Σόδομα και Γόμορρα, σε δύο μέρη (Sodome et Gomorrhe I et II, NRF, Paris 1922-1923)

Τρεις τόμοι κυκλοφόρησαν μετά τον θάνατο του συγγραφέα, υπό την επίβλεψη του αδελφού του Ρομπέρ:

  • Η φυλακισμένη (La Prisonnière, NRF, Paris 1923)
  • Η Αλμπερτίν αγνοούμενη (Albertine disparue, Gallimard, Paris 1925· κυκλοφόρησε επίσης με τον τίτλο La Fugitive, Gallimard – La Pléiade, Paris 1954)
  • Ο ανακτημένος χρόνος (Le Temps retrouvé, NRF, Paris 1927)

Με ένα πρωτοποριακό στυλ αφήγησης, ο Προυστ εισάγει τις εσωτερικές σκέψεις και τα συναισθήματα του αφηγητή, καταργώντας τη γραμμική αφήγηση.

2. Η μνήμη και ο χαμένος χρόνος

Κεντρική ιδέα του έργου είναι η “αθέλητη μνήμη” (mémoire involontaire), όπου τυχαία γεγονότα ή αντικείμενα ανακαλούν έντονα συναισθήματα και εικόνες από το παρελθόν.

Το διάσημο επεισόδιο με τις μαντλέν (ένα γαλλικό γλυκό σχεδόν μυθικό) είναι ίσως η πιο αναγνωρίσιμη στιγμή του έργου, καθώς συμβολίζει τη δύναμη της μνήμης να ανασταίνει χαμένες στιγμές.

3. Κοινωνική κριτική

Ο Προυστ καταγράφει με χειρουργική ακρίβεια την παρακμή της γαλλικής αριστοκρατίας και την άνοδο της αστικής τάξης, αποκαλύπτοντας την υποκρισία, τη ματαιοδοξία και τις ανθρώπινες αδυναμίες.

Η επιρροή του Προυστ

© Hulton Archive / Getty Images / Ideal Image

Το έργο του Προυστ άλλαξε τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη λογοτεχνία. Η εμβάθυνσή του στις ανθρώπινες σχέσεις και τις υπαρξιακές αναζητήσεις ενέπνευσε πλήθος συγγραφέων, από τον Τζέιμς Τζόις και τη Βιρτζίνια Γουλφ έως τον Καμύ και τον Μπέκετ.

Η εστίασή του στην πολυπλοκότητα του χρόνου και της μνήμης τον καθιστά επίκαιρο ακόμα και σήμερα, καθώς οι έννοιες αυτές εξακολουθούν να μας απασχολούν σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο.


Διαβάστε επίσης: Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον: Ο αφηγητής σκοτεινών ιστοριών και περιπετειών που έμειναν στην ιστορία

Share.

Comments are closed.