20+1 καυστικές ατάκες που μόνο ο Γούντι Άλεν θα μπορούσε να ξεστομίσει

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Γεννημένος στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης το Δεκέμβριο του 1935, ο Γούντι Άλεν είναι ένας μοναδικός ηθοποιός και ιδιοφυής σκηνοθέτης, ο οποίος έγινε γνωστός για τις ρομαντικές κομεντί του, οι οποίες χαρακτηρίζονται από την παρωδία και το χονδροειδές χιούμορ. Σήμα κατατεθέν του είναι η δημιουργία περίπλοκων χαρακτήρων, αλλά και η προσεγμένη επιλογή των πρωταγωνιστριών του.

Η μεσαίας τάξης εβραϊκή οικογένεια του αποτέλεσε έμπνευση γι’ αυτόν και τον οδήγησε να γράψει μονολόγους κάνοντας stand up comedy κατά τη διάρκεια του λυκείου. Η “θορυβώδης” οικογένεια του και το γεμάτο από κόσμο διαμέρισμα τους, λειτούργησαν ως καταλύτης για την μετέπειτα σκηνοθετική του πορεία αλλά και την μοναχικότητα στη ζωή του.

© Kevin Winter / Getty Images / Ideal Image

Πρώτα βήματα

Αφού παρακολούθησε μαθήματα στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, αποτυγχάνει σ’ ένα μάθημα για την παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών και έτσι εγκαταλείπει την σχολή. Ξεκινά να γράφει για την τηλεόραση και κερδίζει υποψηφιότητα για βραβείο Emmy για το “Your Show of Shows”. Σύντομα όμως το θεώρησε μια βαρετή διαδικασία και δοκιμάζει ξανά το οικείο stand up comedy, το οποίο τον κάνει ιδιαίτερα γνωστό στη Νέα Υόρκη. H κωμική του περσόνα δομείται με χαρακτηριστικά ενός ανθρώπου που δεν τα καταφέρνει και δοκιμάζεται συνεχώς, μοτίβο που ακολούθησε σε όλη την διάρκεια της καριέρας του.

Γλαφυρός και δημιουργικός συγγραφέας και σκηνοθέτης, δε δίστασε να συμμετέχει σε δικά του έργα και ταινίες όπως το “What’s New Pussycat”. Το 1965 συμμετέχει στο πρώτο του θεατρικό έργο στο Broadway “Don’t Drink the Water” και το 1966 πραγματοποιεί το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με το “What’s Up, Tiger Lily?”. Η καριέρα του όμως παίρνει την ανιούσα το 1969 με το “Take the Money and Run”. Ακολούθησαν τα “Bananas” (1971), “Everything You Always Wanted to Know About Sex (But Were Afraid to Ask)” (1972), “Play It Again”, “Sam” (1972) και “Sleeper” (1973).

Highlights

H μεγάλη επιτυχία στην καριέρα του ήρθε το 1997 με την ταινία “Annie Hall”, στην οποία πρωταγωνιστούσε η Νταιάν Κίτον, με την οποία διατηρούσε δεσμό εκείνη την περίοδο. Η ταινία κέρδισε Όσκαρ Σεναρίου, Καλύτερης Ταινίας, Α’ Γυναικείου Ρόλου και Σκηνοθεσίας. Σειρά είχε το “Manhattan”, μια ταινία φόρο τιμής στην αγαπημένη του Νέα Υόρκη.

Τις επόμενες δυο δεκαετίες ακολούθησαν περισσότερες επιτυχίες όπως το “Midsummer Night’s Sex Comedy” (1982) στο οποίο πρωταγωνιστούσε η μέλλουσα γυναίκα του, Μία Φάρου. Το 1986 με το “Hannah and Her Sisters” o Άλεν κερδίζει το δεύτερο Όσκαρ Σεναρίου και σπάει τα ταμεία με πωλήσεις 18 εκατομμυρίων δολλαρίων.

Μέχρι και δεκαετία του ’90, ο Άλεν αγνοούσε το Χόλιγουντ σκηνοθετώντας low budget παραγωγές όπως οι “Husbands and Wives” (1992), “Bullets over Broadway” (1994), “Mighty Aphrodite” (1995) και “Sweet and Lowdown” (1999).

Millennium

H νέα χιλιετία βρίσκει τον Άλεν με μια σειρά κωμωδιών και αμφιλεγόμενων κριτικών, η οποία συμπεριελάμβανε το “Match Point” (2005), το “Vicky Cristina Barcelona” (2008) και τη ρομαντική κομεντί “Midnight in Paris” (2011), για την οποία κέρδισε Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου. Με το “Rome with Love” το 2013 επιστρέφει υποκριτικά μετά από έξι χρόνια, και έναν χρόνο αργότερα κερδίζει άλλη μια υποψηφιότητα για Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου για το “Blue Jasmine”.

Τελευταία του ταινία είναι το “Rifkin’s Festival”, η οποία παρακολουθεί κωμικές παρεξηγήσεις κατά τη διάρκεια του κινηματογραφικού φεστιβάλ  του Σαν Σεμπαστιάν. Η ταινία αναμένεται να κάνει το άνοιγμα στο συγκεκριμένο Φεστιβάλ.

Αποφθέγματα

– Για σένα είμαι άθεος, για τον Θεό είμαι η αντιπολίτευση.

– Η ζωή δεν μιμείται την τέχνη, αλλά την κακή τηλεόραση.

– Η παράδοση είναι η αυταπάτη της μονιμότητας.

– Υπάρχουν δύο ειδών άνθρωποι: οι καλοί και οι κακοί. Οι καλοί κοιμούνται καλύτερα, αλλά οι κακοί φαίνεται ότι περνούν καλύτερα ξύπνιοι.

– Η αγάπη είναι η απάντηση, αλλά όσο περιμένεις για απαντήσεις, το σεξ θέτει μερικά πολύ ενδιαφέροντα ερωτήματα.

– Δεν μπορείς να αλλάξεις το παρελθόν, αλλά μπορείς να καταστρέψεις το παρόν με το να στενοχωριέσαι για το μέλλον.

– Δεν θέλω να γίνω αθάνατος μέσα από τη δουλειά μου. Θέλω να γίνω αθάνατος με το να μην πεθάνω.

– Ερωτεύτηκα την γυναίκα μου με την πρώτη ματιά. Μάλλον έπρεπε να ρίξω και δεύτερη.

– Το σεξ χωρίς αγάπη είναι μια άδεια εμπειρία. Αλλά από όλες τις άδειες εμπειρίες, είναι μακράν η καλύτερη.

– Αν θέλεις να κάνεις τον Θεό να γελάσει, πες του για τα σχέδια σου.

– Το να είσαι bisexual διπλασιάζει αυτόματα τις πιθανότητες σου για ραντεβού το Σαββατόβραδο.

– Μόνο να μου έστελνε ο Θεός ένα σημάδι! Ας πούμε μια μεγάλη κατάθεση στο όνομα μου σε έναν τραπεζικό μου λογαριασμό στην Ελβετία.

– Δεν ξέρω την ερώτηση, αλλά το σεξ είναι σίγουρα η απάντηση.

– Για κάποιον λόγο με εκτιμούν πιο πολύ στην Ευρώπη παρά στην πατρίδα μου. Οι υπότιτλοι εκεί πρέπει να είναι εξαιρετικοί.

– Δεν είναι ότι φοβάμαι να πεθάνω, απλά δεν θέλω να είμαι εκεί όταν συμβεί.

– Στο σπίτι μου είμαι το αφεντικό, η γυναίκα μου απλά παίρνει τις αποφάσεις.

– Πρέπει να γυρίσω γρήγορα πίσω, πριν πάρουν είδηση ότι δεν με έχουν ανάγκη.

– Η ιστορία του πλανήτη έχει ως εξής: αυτός σκοτώνει εμένα, εγώ σκοτώνω αυτόν, τα μόνα που αλλάζουν είναι τα κοσμητικά επίθετα και το καστ.

– Πιστεύω ότι εκεί έξω υπάρχει κάτι που μας παρακολουθεί. Δυστυχώς είναι η κυβέρνηση.

– Το μόνο πράγμα που μετανιώνω στη ζωή μου, είναι που δεν είμαι κάποιος άλλος.

– Μην σκέφτεστε το θάνατο ως τέλος. Δείτε το σαν έναν τρόπο να μειώσετε τα έξοδα σας.

Διαβάστε επίσης: 15 μαθήματα ζωής από τον Νομπελίστα Ιρλανδό συγγραφέα Σάμιουελ Μπέκετ

Share.

Comments are closed.