Όλα όσα δεν ξέρατε για τον μοναδικό Daniel Day Lewis

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Το προηγούμενο καλοκαίρι ο 60χρονος πολυβραβευμένος ηθοποιός Daniel Day Lewis, ανακοίνωσε ότι αποσύρεται από την υποκριτική έπειτα από μια απόλυτα επιτυχημένη καριέρα, που ολοκληρώθηκε με τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στην «Αόρατη Κλωστή», το ερωτικό δράμα του Paul Thomas Anderson, με τον οποίο είχε συνεργαστεί ξανά στο «Θα Χυθεί Αίμα».

Ένας παγκοσμίου κλάσης ηθοποιός με τρομερά επιλεκτικές ­συνεργασίες –έχει εμφανιστεί μόλις σε τέσσερις ταινίες τα τελευταία δέκα χρόνια– και μοναδικός κάτοχος τριών βραβείων Όσκαρ α΄ αντρικού ρόλου έχει, αν μη τι άλλο, την πολυτέλεια να βάζει ο ίδιος τελεία στην καριέρα του.

Ήταν μία απόφαση που άφησε άφωνο όλο το φιλοθεάμον κοινό, που σίγουρα δεν περίμενε έναν τόσο εκπληκτικό ηθοποιό να εγκαταλείπει τον κινηματογράφο.

Η πολυετής απουσία από τα κινηματογραφικά πλατό δεν είναι κάτι καινούργιο για τον Lewis, ο οποίος τη δεκαετία του ’90 δούλεψε ακόμη και ως τσαγκάρης στη Φλωρεντία, όμως αυτήν τη φορά φαίνεται πως η απόφασή του είναι οριστική. «Δεν ήμουν εξαρχής σίγουρος πως η “Αόρατη Κλωστή” θα είναι η τελευταία μου ταινία. Ήθελα να βάλω κάπου ένα όριο, για να μη βρεθώ μπλεγμένος ξανά σε μια παραγωγή. Εδώ και χρόνια έλεγα στον εαυτό μου πως θα σταματήσω την υποκριτική, όμως αυτήν τη φορά ένιωσα πως έπρεπε οπωσδήποτε να το κάνω», δήλωσε σε συνέντευξή του μετά την ανακοίνωση της απόσυρσης.

Αυτό που χρίζει τον Daniel Day Lewis καλύτερο ηθοποιό της γενιάς του είναι η μοναδική του ικανότητα να μπαίνει «κάτω από το δέρμα» των χαρακτήρων που ενσαρκώνει, έχοντας τελειοποιήσει μια υποκριτική μέθοδο που απαιτεί από τον ίδιο να συμπεριφέρεται και να ζει ακριβώς όπως οι ρόλοι του.

Υπάρχουν μερικά πράγματα ωστόσο που δεν γνωρίζουμε για τον ταλαντούχο ηθοποιό και ήρθε η ώρα να τα μάθουμε.

Η τέχνη βρίσκεται μέσα στο DNA του

Η μητέρα του, Jill, ήταν επίσης ηθοποιός, ενώ ο πατέρας του, Cecil, ήταν ποιητής, και μάλιστα διετέλεσε «εθνικός ποιητής» της Βρετανίας – από αυτούς στους οποίους η κυβέρνηση συνήθιζε να αναθέτει σε κάποιον την δημιουργία ποιημάτων για ειδικές περιστάσεις. Η αδερφή του, Tamasin, εξελίχθηκε σε σκηνοθέτιδα ντοκιμαντέρ, ενώ ακόμη και ο… παππούς του, Sir Michael Balcon, σχετιζόταν με την έβδομη τέχνη, αφού υπήρξε ένας από τους ανθρώπους πίσω από τα Ealing Studios, τα περίφημα κινηματογραφικά στούντιο της Βρετανίας μέσα από τα οποία «ξεπήδησαν» οι καλύτερες κωμωδίες της Γηραιάς Αλβιόνας.

Η πρώτη του ερμηνεία αφορούσε την πραγματική του ζωή

Η «αυτοκρατορική» του εμφάνιση και οι καλοί του τρόποι δεν τον βοήθησαν όταν η οικογένειά του μετακόμισε στα νότια του Λονδίνου, όπου τα πιο «λαϊκά» παιδιά τον πείραζαν και του έκαναν την ζωή δύσκολη επειδή έδειχνε «σνομπ». Εκείνος έμαθε να μιλά με την προφορά τους, να χειρονομεί όπως αυτοί και να υιοθετεί τις συνήθειές τους για να γίνει «ένας από αυτούς», κάτι που ο ίδιος θεωρεί την πρώτη πειστική ερμηνεία της ζωής του.

Ο πρώτος του μισθός ήταν δύο δολάρια

Η πρώτη (και επισήμως πια) ερμηνεία του σε ταινία έγινε σε ηλικία 14 ετών, και συγκεκριμένα στο “Sunday, Bloody Sunday” στην οποία ανέλαβε τον ρόλο ενός μικρού βάνδαλου της γειτονιάς. Μπορεί το όνομά του να μην αναφέρεται ούτε στα credits της ταινίας, αλλά ο ίδιος περιγράφει την εμπειρία αυτή σαν παραδεισένια, αφού, όπως είπε, πληρώθηκε δύο δολάρια για να καταστρέψει ακριβά αυτοκίνητα, παρκαρισμένα έξω από την τοπική εκκλησία.

Όταν τελείωσε το σχολείο, επέλεξε να ακολουθήσει καριέρα ξυλουργού

Ευτυχώς για όλους, η αίτησή του να εκπαιδευθεί και να δουλέψει ως επιπλοποιός δεν έγινε δεκτή, κι έτσι στράφηκε στις θεατρικές σπουδές. Οι πρώτες παραστάσεις και τηλεοπτικές δουλειές για το BBC δεν άργησαν να έρθουν, ενώ στην συνέχεια προέκυψαν οι πρώτοι ρόλοι σε μεγάλες ταινίες, όπως το “Gandhi”, το “Another Country”, το “The Bounty”, το “A Room with a view” και το αμφιλεγόμενο “My beautiful Laundrette”, στο οποίο ενσάρκωσε έναν ομοφυλόφιλο άνδρα σε διαφυλετική σχέση.

Έμαθε τσέχικα σε λίγους μήνες

Με την συμμετοχή του στην «Αβάσταχτη Ελαφρότητα του Είναι» αρχίζει να χτίζεται και ο μύθος της μεθόδου του στην προσέγγιση των ρόλων. Όπως αποκάλυψαν οι συνάδελφοί του μετά τα γυρίσματα, ο Day Lewis έμαθε τσέχικα μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα και αρνήθηκε να «βγει» από τον ρόλο καθ’ όλη την διάρκεια της παραγωγής.

Το πρώτο Όσκαρ

Το 1989 ήταν η χρονιά που γυρίστηκε το «Αριστερό μου πόδι», και ο Day Lewis με την περίφημη «μέθοδό» του, μπήκε στο πετσί του ρόλου. Για να υποδυθεί τον καλλιτέχνη με τα κινητικά προβλήματα, ρόλος που του χάρισε το πρώτο του Όσκαρ, επισκεπτόταν πολύ συχνά και για μεγάλο χρονικό διάστημα την κλινική του Sandymount στο Δουβλίνο, όπου συναναστρεφόταν με ΑΜΕΑ, και έκανε παρέα ακόμη και με ανθρώπους που είχαν προβλήματα με την ομιλία τους. Κατά την διάρκεια των γυρισμάτων, μάλιστα, η μέθοδος μεταμορφώθηκε σε… εκκεντρικότητα, αφού κι όταν η κάμερα δεν έγραφε, αρνιόταν να σηκωθεί από την αναπηρική καρέκλα, και ανάγκαζε τους τεχνικούς να τον μεταφέρουν πάνω από τα καλώδια και τα σκηνικά για να μην βγει από τον ρόλο – όπως δήλωσε, ήθελε να βιώσει όλες τις πτυχές της ζωής ενός τέτοιου ανθρώπου, ακόμη και τις ντροπιαστικές του στιγμές. Τελικά, έσπασε δύο πλευρά εξαιτίας της στάσης του σώματός του στο αμαξίδιο, την οποία διατήρησε επί πολλές εβδομάδες.

Η τελευταία φορά που ανέβηκε στην σκηνή του θεάτρου

Έναν χρόνο μετά το «Αριστερό μου πόδι», του προσφέρθηκε ο ρόλος του Άμλετ στο Εθνικό Θέατρο του Λονδίνου. Εκείνος, στην πρεμιέρα της παράστασης, στην σκηνή όπου εμφανίζεται το φάντασμα του πατέρα του Άμλετ, κατέρρευσε στο σανίδι παθαίνοντας κρίση και όταν συνήλθε έκλαιγε ασταμάτητα σοκαρισμένος. Το περιστατικό αποδόθηκε σε εξάντληση, αλλά οι φήμες έλεγαν πως ο Day Lewis είδε εκείνη την στιγμή το φάντασμα του δικού του πατέρα, κάτι που ο ίδιος ο ηθοποιός επιβεβαίωσε μερικά χρόνια μετά. Έκτοτε, δεν ξανανέβηκε σε θεατρική σκηνή.

Η ζωή στο δάσος για τον «Τελευταίο των Μοϊκανών»

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, ξεκινούν τα γυρίσματα της εμπορικότερης ταινίας του, « Ο Τελευταίος των Μοϊκανών», και φυσικά, ο Daniel Day Lewis βρίσκει την αφορμή να ξαναβρεθεί σε άλλον έναν κόσμο, άγνωστο ως τότε στον ίδιο. Κάπως έτσι βρέθηκε να ζει μέσα στο δάσος όπως ο ήρωάς του, ακολούθησε αυστηρό πρόγραμμα για να προετοιμάσει κατάλληλα το σώμα του, τρεφόταν μόνο με ότι μπορούσε να κυνηγήσει ή να ψαρέψει, περνούσε τις μέρες του κατασκηνώνοντας, ενώ έμαθε να φτιάχνει κανό. Στα γυρίσματα, δεν αποχωρίστηκε ποτέ την καραμπίνα του, για να μην βγει από το «πετσί» του ρόλου.

Στα γυρίσματα του «Εις το Όνομα του Πατρός» ζητούσε να τον βρίζουν

Αψεγάδιαστη και συγκινητική ήταν η ερμηνεία του στο φιλμ «Εις το Όνομα του Πατρός» το 1993, όπου έχασε βάρος, πέρασε αρκετό χρονικό διάστημα σε ένα κελί και ανάγκαζε τους εργαζόμενους στα γυρίσματα να του πετούν κρύο νερό και να τον βρίζουν για να «μπει σε συναίσθημα θυμού».Το αποτέλεσμα; Ακόμη υποψηφιότητα της Ακαδημίας.

“Τα χρόνια της αθωότητας” τον γυρίζουν έναν αιώνα πίσω

Επόμενη δουλειά του, ήταν “Τα χρόνια της αθωότητας” του Martin Scorsese, στο πλευρό της Winona Ryder και της Michelle Pfeiffer. Η ταινία διαδραματιζόταν στα 1870, κι έτσι ο Daniel Day Lewis επέλεξε να προετοιμαστεί κυκλοφορώντας επί μήνες στην Νέα Υόρκη με ψηλά καπέλα, αριστοκρατικές φορεσιές εποχής, μπαστούνι και κάπα. Σίγουρα πιο κομψό και άκακο από το boxing training που έπρεπε να υποστεί από τον παγκόσμιο πρωταθλητή του αθλήματος Barry McGuigan για την επόμενη ταινία του, “Ο μποξέρ”.

Για αρκετά χρόνια εξαφανίστηκε για να δουλέψει ως τσαγκάρης

Κι ενώ βρισκόταν στο απόγειο της καριέρας του, ξαφνικά, αποφασίζει να μετακομίσει στην Φλωρεντία, να απομονωθεί και να θυμηθεί τις χειρονακτικές του αγάπες: Την ξυλουργική και την υποδηματοποιΐα. Για μεγάλο χρονικό διάστημα, ο ηθοποιός εξαφανίστηκε, και το μόνο που γνωρίζουμε είναι πως σχεδίαζε, έφτιαχνε παπούτσια και τα εμπορευόταν. Ο ίδιος πάντως αρνείται να μιλήσει για εκείνη την περίοδο της ζωής του.

Επέστρεψε την νέα χιλιετία ως Bill the Butcher

Μετά την περίοδο απομόνωσης, ο Scorsese τον κάλεσε για ψεύτικο λόγο στις ΗΠΑ, με απώτερο σκοπό να του προτείνει μια νέα συνεργασία, στην ταινία «Οι Συμμορίες της Νέας Υόρκης», όπου πρωταγωνίστησε ως ο Bill the Butcher. Φυσικά, δεν θα μπορούσε παρά να ακολουθήσει για άλλη μια φορά την μέθοδό του: Μαθήτευσε ως χασάπης, άκουγε τις θυμωμένες ρίμες του… Έμινεμ, αρνήθηκε να φορέσει τίποτε άλλο πέρα από τα ρούχα του ήρωα, παρ’ ότι είχε πάθει πνευμονία, και αρνήθηκε μέχρι και να λάβει ιατρική θεραπεία, γιατί όπως υποστήριξε «δεν θα ταίριαζε με τα δεδομένα της εποχής». Οι γιατροί τελικά τον έπεισαν, κι εκείνος με την σειρά τους έπεισε την Ακαδημία να του δώσει άλλη μία υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ ανδρικού ρόλου. Την ίδια περίπου εποχή, αρνήθηκε πολλές φορές την πρόταση του Peter Jackson να υποδυθεί τον Aragorn του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών».

Θαύμαζε την υποκριτική ικανότητα του Heath Ledger

Το 2007,ήταν η χρονιά που ο Paul Thomas Anderson αποφάσισε πως «Θα Χυθεί Αίμα» στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ο Anderson του αναθέτει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, ενός μεγαλοκαρχαρία του πετρελαϊκού λόμπι. Η ερμηνεία του ακροβατεί σε τεντωμένο σχοινί καθ΄όλη την διάρκεια της ταινίας και τελικά επιβραβεύεται με δεκάδες βραβεία – ανάμεσα στα οποία και το δεύτερο Όσκαρ του- τα οποία αφιέρωσε στον εκλιπόντα Heath Ledger. Ο Day Lewis δήλωσε σχετικά πως η υποκριτική του Ledger τον ενέπνευσε, και πως «η ερμηνεία του στο Brokeback Mountain ήταν μοναδική, τέλεια».

Είναι ένας από τους λίγους ηθοποιούς που έλαβαν δύο Όσκαρ σε δύο διαφορετικές δεκαετίες

Μαζί του σε αυτή τη λίστα των εκλεκτών φιγουράρουν τα ονόματα του Marlon Brando και του Jack Nicholson.

Κάνει λίγες και επιλεγμένες εμφανίσεις στον κινηματογράφο

Ο Daniel Day Lewis έκανε περίπου πέντε ταινίες ανά δεκαετία. Σε αντίθεση με συναδέλφους του που εκμεταλλεύονται το «ρεύμα» τους και συμμετέχουν σε τρεις-τέσσερις ταινίες κάθε χρονιά, ο ίδιος αναλαμβάνει μόνο τους πιο απαιτητικούς ρόλους και, όπως θα διαπιστώσατε, βυθίζεται κυριολεκτικά σε αυτούς, αφιερώνοντας μήνες και χρόνια ολόκληρα στην μελέτη, τον πειραματισμό και την απαραίτητη μέθεξη. Ο μόνος ρόλος που ουσιαστικά κυνήγησε ο ίδιος, ήταν αυτός του Vincent Vega στο “Pulp Fiction” του Tarantino, ο οποίος όμως είχε ήδη υποσχεθεί τον ρόλο στον Travolta.

Κι ύστερα ήρθε ο Steven Spielberg

Και μαζί του, ένα σενάριο που είχε για τίτλο το όνομα ενός Αμερικανού Προέδρου. Το “Lincoln” ήταν στα σκαριά, και ο Steven Spielberg φανταζόταν για τον ρόλο τον Daniel Day Lewis και μόνο. Ο σκηνοθέτης, την εποχή που του έκανε την πρόταση, ετοιμαζόταν πυρετωδώς για να ξεκινήσει γυρίσματα σε τρεις μήνες. Ο Day Lewis του ζήτησε έναν χρόνο για να προετοιμαστεί. «Και μου τον έδωσε, ήταν χρόνος που χρειαζόμουν για την δική μου δουλειά. Φυσικά ήμασταν συνέχεια σε επικοινωνία. Ήξερε τι διάβαζα και τι εντυπώσεις αποκόμιζα, με ενημέρωνε για την πορεία του σεναρίου, ανταλλάσσαμε ιδέες. Αλλά το προσωπικό αυτό ταξίδι ήταν ο μόνος τρόπος για μένα και ο Steven είχε την ταπεινοφροσύνη να με αφήσει να το κάνω», δήλωσε ο Day Lewis σε συνέντευξη.

Oι 10 καλύτερες κινηματογραφικές στιγμές του Daniel Day Lewis:

Share.

Comments are closed.